Grupowe zajęcia logopedyczne to forma pracy, z którą spotykamy najczęściej w przedszkolu lub na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Ich celem jest m.in. ogólne usprawnianie motoryki narządów mowy, wdrożenie działań z zakresu profilaktyki logopedycznej oraz kształtowanie prawidłowych wzorców.
Grupowe zajęcia logopedyczne wymagają od nas, specjalistów, pewnej ważnej cechy, jaką jest wielozadaniowość. W trakcie mojej ścieżki zawodowej dowiedziałam się, że wykształcenie logopedyczne nie wystarczy… W mojej opinii przydatne są umiejętności aktorskie tj. jak odpowiedni dobór gestu, mimiki, sposobu poruszania się oraz psychologiczne, wśród których warto wymienić empatię, zdolność do tworzenia ciepłych i wspierających relacji, czy zrozumienie. Pierwsze mają wpływ na atrakcyjność i barwność naszych zajęć. Drugie są niezbędnym elementem efektywnej współpracy z dziećmi. Nieoceniony jest też warsztat komika, animatora i eksperymentatora.
To elementy umożliwiające zaciekawienie dziecka, zaproszenie go do aktywnego uczestnictwa w spotkaniu. Sprawiają, że dziecko staje się integralną częścią realizowanego scenariusza.
W budowaniu planu spotkania z grupą warto uwzględnić kilka zasad. Jedną z nich jest stosowanie reguły zmiennej aktywności. To jeden z ważniejszych aspektów pozwalający na utrzymanie uwagi i koncentracji dziecka przez cały czas trwania zajęć. Jego istotą jest utrzymanie odpowiedniej dynamiki spotkania. Nie należy zapominać o tym, że jedną z ważniejszych potrzeb rozwojowych jest potrzeba ruchu. Nie rezygnujmy z niego. Zamiast go eliminować, warto potraktować go jako sprzymierzeńca. Zabawy ruchowe stanowią doskonały przerywnik. Zapewniają dziecku odprężenie, regenerację zasobów, przygotowują do kolejnych zabaw statycznych, a także dostarczają wiele radości. Równie istotne jest umożliwienie dziecku aktywnego doświadczania. Co należy przez to rozumieć? Stwarzanie sytuacji, w których dzieci mogą dotknąć, poczuć, aktywnie uczestniczyć w zadaniu, a nie być jedynie biernymi obserwatorami.
Praca z grupą jest bardzo wymagająca. To prowadzący, niczym „maszyna sterująca” nadaje spotkaniu rytm, odpowiedni charakter i dynamikę. To na jego barkach spoczywa ciężar odpowiedzialności za powodzenie zajęć, aktywizację uczestników, a co za tym idzie wspólny terapeutyczno-pedagogiczny sukces.
Nazywam się Patrycja Jabłońska i od 2012 r. jestem związana z pracą z dziećmi. W ciągu swojego 9-letniego doświadczenia zawodowego wychodziłam i wciąż staram się wychodzić naprzeciw potrzebom małych pacjentów, ich rodziców, opiekunów, ale i swoich współpracowników. Prowadzę praktyczne zajęcia z dziećmi w wieku 2-9 lat, jestem autorką prelekcji i warsztatów. Tworzę treści i produkty kreatywne skierowane do nauczycieli, animatorów, logopedów, lektorów oraz innych osób pracujących z dziećmi. Staram się podzielić pomysłami i inspiracjami na zrealizowanie atrakcyjnych i skutecznych zajęć, lekcji, czy warsztatów.
Stworzone przeze mnie materiały powstały odpowiedzi na potrzeby osób pracujących z dziećmi. Również te zaistniałe w wyniku rozwoju pandemii i związane ze zmianą ich formy tj. zajęcia prowadzone online.
Chcę, by były one impulsem i dowodem na to, że zajęcia prowadzone z dziećmi mogą być inspirujące, ciekawe, atrakcyjne, a przede wszystkim efektywne (w każdych warunkach).
Zapoznaj się z oferowanymi pomocami na:
https://klinikamowy.pl/scenariusze-zajec/ lub zajrzyj na mojego Facebook-a pod adresem: https://www.facebook.com/klinikamowywarszawa