Motoryka rąk oraz komunikacja dziecka to dwa ściśle powiązane ze sobą aspekty. Ogólna sprawność i prawidłowy rozwój dłoni odgrywa olbrzymią rolę w procesie kształtowania się mowy. Mowa i ruchy rąk reprezentowane są przez pola zlokalizowane w korze mózgowej. Co istotne, sąsiadują one ze sobą, oddziaływując na siebie wzajemnie.
Wykonując precyzyjne ruchy dłoni, pobudzamy nie tylko struktury mózgowe odpowiedzialne za motorykę małą, ale jednocześnie dochodzi do aktywacji obszarów właściwych ruchom artykulacyjnym. Oznacza to, że doskonaląc zdolności manualne dziecka, możemy pośrednio wpływać na jego mowę i stymulować ją już na wczesnym etapie życia dziecka. Jak to robić? Przeczytaj w dalszej części artykułu.
Mowa i jej rozwój to złożony, wieloetapowy proces. By mógł prawidłowo zaistnieć, niezbędna jest korelacja i współpraca wielu struktur mózgowych, anatomicznych i funkcjonalnych, które biorą bezpośredni udział zarówno w odbiorze mowy, jak i jej nadawaniu. Wielopoziomowość ta ukazuje, jak wiele czynników ma wpływ na rozwój mowy. Złożoność całego ww. procesu wymaga od terapeuty holistycznego potraktowania każdego pacjenta. Współzależność między nabywaniem mowy a funkcją ręki jest niepodważalna. Warto wspierać rozwój motoryki rąk i dostarczać dłoniom dziecka różnorodnych doznań sensorycznych.
Jak to zrobić? Oto kilka propozycji zabaw manualnych:
- zabawy paluszkowe,
- lepienie,
- malowanie,
- rysowanie,
- gra na instrumentach,
- zabawy z przypinaniem spinaczy do bielizny,
- nawlekanie koralików,
- wiązanie sznurówek,
- zabawy z wykorzystaniem drucików kreatywnych,
- prace plastyczne,
- wycinanie,
- zabawy ze szczypcami,
- przesypywanie (np.kaszy, grochu),
- przelewanie wody,
- zbieranie drobnych przedmiotów (np.monet),
- gra w pchełki, bierki