Przeniesienie zajęć z gabinetów logopedycznych do przestrzeni internetowej to wyzwanie, które zostało postawione przed niejednym specjalistą. Sytuacja na świecie sprawiła, że konieczne było podjęcie rozwiązań umożliwiających kontynuację prowadzonych terapii oraz rozpoczęcie pracy z nowymi, potrzebującymi pacjentami. Rok bogatych doświadczeń i setki przeprowadzonych wirtualnie spotkań (indywidualnych, jak i praca z grupą) umożliwiły mi wypracowanie własnego, sprawdzonego warsztatu.
Czy terapia online jest w ogóle możliwa, a tym bardziej skuteczna? Logopedia online, czy to w ogóle ma sens? Odpowiedź brzmi: to zależy. Internetowe spotkania stawiają przed logopedą i pacjentem nowe, nieznane dotąd wyzwania. Na sukces wirtualnej terapii składa się kilka decydujących czynników. Wśród nich znajdują się m.in. wiek dziecka, wsparcie rodzica/opiekuna, systematyczność, czy zaangażowanie. Nie bez znaczenia pozostaje sam sposób prowadzenia zajęć. To właśnie on stanowi meritum niniejszego artykułu. Czym kieruję się w budowaniu planu spotkania z dzieckiem? Co pomaga mi w utrzymaniu jego koncentracji i zaangażowania? Odpowiedź na te pytania w formie 5 prostych porad znajdziesz poniżej.
1.Zajęcia tematyczne
Moim celem jest dołożenie wszelkich starań, by każde wspólne spotkanie było dla dziecka niesamowitą przygodą. Temat zajęć to niespodzianka, na którą najmłodsi czekają z niepohamowaną ekscytacją. Pozwala nam „przenosić się” w różne miejsca i uruchomić wyobraźnię, dostarczając przy tym ogromnej radości. Dzięki temu udało mi się m.in. odbyć lot rakietą, przeżyć prawdziwą piracką wyprawę, tańczyć w Indiańskiej wiosce, czy spotkać się z dinozaurem. To wszystko sprawia, że dziecko chętnie angażuje się w proponowane aktywności, traktuje je jako świetną zabawę, a nie żmudną terapię. Praca z tematem przewodnim spotkania pozwala mi też w lepszej organizacji spotkania i rozbudza moją własną kreatywność.
2. Guzik
Pomysłem, który z powodzeniem wykorzystuję w swojej pracy podczas spotkań
z dziećmi online, jest użycie „magicznego guzika”. To stały punkt każdych moich zajęć. Wprowadza element interakcji z dzieckiem, aury tajemniczości, rozbudza ciekawość, wnosi element zaskoczenia, radości. Bardzo prosty zabieg, który dzieci przyjęły z dużym entuzjazmem.
Czym właściwie jest „magiczny guzik” i jak go zdobyć?
To wydrukowana kartka papieru przedstawiająca guzik. Zwykły kawałek papieru,
a zapewnia niezwykłe przeżycia i niezapomniane przygody.
Jak to działa?
Zwykle na pierwszym spotkaniu online z dzieckiem/dziećmi informuję je o istnieniu guzika, podpowiadam jak go użyć i do czego służy.
Guzik należy umiejscowić w oku kamery tak, by zajmował całą przestrzeń na ekranie u dziecka. Odliczamy określoną, umówioną liczbę sekund (ja zwykle przyjmuję 10 sekund). Zadaniem dziecka w tym czasie jest delikatne naciśnięcie guzika na swoim ekranie (przyłożenie paluszka w miejsce trzymanej przez nas po drugiej stronie ekranu kartki). Dotyk palcem guzika (na jego ekranie) „uruchamia” całą akcję i przenosi nas w miejsce pełne przygód (czyli dany temat zajęć). Kiedy wypowiem wyczekiwane „1,2,3,4,5,6,7,8,9…10!” odsuwam kartkę z guzikiem i witam dziecko, informując jakie przygody nas czekają tym razem. Często wykorzystuję jakieś charakterystyczne elementy ubrania np.koronę (jeśli zajęcia mają coś wspólnego z tematyką zamku, księżniczki), indiański pióropusz (jeśli tematem zajęć są Indianie) i pojawiam się w nim od razu po odsłonięciu kartki z guzikiem. Innym razem pokazuję obrazek wprowadzający (np.ten załączony do każdego scenariusza), włączam film lub piosenkę dot.danej tematyki.
3. Eksperymenty
To pomysł, który możemy wykorzystać nie tylko podczas zajęć chemii czy fizyki. Dzięki nim dziecko może poczuć się jak prawdziwy odkrywca. Eksperymenty mają nieocenioną wartość. Moim zdaniem zajmują bardzo ważne miejsce w scenariuszu. Jest mnóstwo pomysłów na bezpieczne eksperymenty, które możemy wykonać razem z dzieckiem. Wiele z nich możemy zaadaptować na potrzeby swoich zajęć i dostosować do danej tematyki. Przykłady wykorzystania eksperymentów znajdują się w wielu tworzonych przeze mnie pomocach. Wykonywanie doświadczeń wyzwala dziecięcą ciekawość i sprawia, że prowadzone zajęcia są bardziej interesujące.
4. Aktywności ruchowe
Ruch to jeden z aspektów, który jest nieodłącznym elementem każdego planowanego przeze mnie spotkania z dziećmi. Pozwala na utrzymanie uwagi i koncentracji przez cały czas trwania zajęć. Jego istotą jest utrzymanie odpowiedniej dynamiki spotkania. Warto traktować go jako sprzymierzeńca i nie rezygnować z aktywności tego typu. Zabawy ruchowe stanowią doskonały przerywnik. Zapewniają dziecku odprężenie, regenerację zasobów, przygotowują do kolejnych zabaw statycznych, a także dostarczają wiele radości. Równie istotne co zapewnienie dziecku odpowiedniej dawki ruchu jest umożliwienie mu aktywnego doświadczania. Co należy przez to rozumieć? Stwarzanie sytuacji, w których dzieci mogą dotknąć, poczuć,mieć wpływ, aktywnie uczestniczyć w zadaniu, a nie być jego biernymi obserwatorami.
5. Elastyczność
Współpraca z dziećmi znacznie różni się od tej, którą podejmujemy z osobami dorosłymi. Nie zawsze są one w stanie utrzymać wysoki poziom motywacji do podjęcia aktywności, które im proponujemy. Zależy to od wielu czynników. Warto być na to przygotowanym i wykazać się niezbędną elastycznością. Co to właściwie oznacza? Krótko mówiąc, chodzi o podążanie za dzieckiem/dziećmi i jego/ich potrzebami. Niekiedy wymaga to od nas spontanicznej reakcji i przemodelowania na bieżąco harmonogramu spotkania w trosce o jego powodzenie. By wprowadzenie modyfikacji było możliwe, warto dobrze znać bazę spotkania, jaką jest scenariusz. Czasem wystarczy zmienić jedynie kolejność zadań w odpowiedzi na potrzeby i reakcje zwrotne. Innym razem propozycja modyfikacji i zmiany może paść ze strony dzieci, naszych odbiorców. Bądź na nie otwarta/-y.
Czym jest „Plan B” i dlaczego warto go mieć? Planem B nazywam te aktywności, które są szczególnie preferowane przez dzieci. Zwykle są to ich ulubione, krótkie zabawy np. ruchowe, które przysparzają im wiele radości, a w trudnych momentach potrafią rozładować atmosferę i poprawić humor. Warto mieć zawsze przysłowiowego asa w rękawie i użyć go we właściwym momencie.
Mam nadzieję,że powyższe porady będą pomocne w organizacji spotkań online z najmłodszymi. Pamiętaj, że najważniejsze to mieć dobry plan i pozytywne nastawienie. Wielokrotnie testowane w pracy online z grupą oraz indywidualnie autorskie pomysły na scenariusze zajęć znajdziesz na mojej stronie
https://klinikamowy.pl/scenariusze-zajec/ lub
Facebook-u pod adresem: https://www.facebook.com/klinikamowywarszawa